Herkes ‘kısıtlama var’ sansın: İsrail’le ticaret 'başka limanlar' üzerinden sürecek

İsrail’in Türkiye’den gelecek malları üçüncü ülke limanlarından teslim almaya hazırlandığı belirtiliyor. Globes’a göre İsrailli ithalatçılar Slovenya limanlarını değerlendiriyor.

Dış Haberler

İsrail’in 7 Ekim’den sonra Gazze’de sürdürdüğü saldırılara karşın Türkiye aylarca İsrail’e demir-çelik, alüminyum, çimento dahil malzemelerin ihracatını sürdürdü.

AKP’nin seçimlerde uğradığı yenilgi ve kamuoyundan artan tepkilerin ardından iktidar İsrail’le ticarete kısıtlama getirdiğini açıkladı.

İsrail ile ekonomik ilişkiler ise sona erdirilmedi. İki ülke arasındaki para transferinin önünde hiçbir kısıtlama olmaması Türkiye’nin İsrail’e ihracatında bazı ürünlere yönelik kısıtlamanın üçüncü ülke limanlarından aşılmasına olanak tanıyor.

İsrailli ekonomi gazetesi Globes’a göre İsrailli ithalatçılar Türkiye’den ithal edecekleri malları Slovenya limanları üzerinden teslim almayı değerlendiriyor.

Gazeteye göre İsrailli ithalatçılar Türkiye’nin aralarında demir, çelik, bakır, mermer, çimento ve birçok inşaat malzemesinin bulunduğu 54 ürün grubunun ihracatına getirdiği kısıtlamanın ardından bu mallar için dolaylı ithalat rotalarını değerlendirmeye başladı.

Buna göre İsrailli ithalatçılar Türkiye’den gelecek malları Slovenya’nın Koper ya da Ljubljana limanlarından teslim alıp İsrail’ e taşımayı değerlendiriyor. 

İki ülke arasında para transferine herhangi bir kısıtlama getirilmediği için İsrail’e Türkiye’den mal sevkiyatının üçüncü ülke limanları üzerinden yapılmasının önü açık.

Globes’a göre İsrail’in daha kolay bir rota olan Kıbrıs yerine Slovenya olasılığını değerlendirmesinin nedeniyse Türkiye ile Kıbrıs arasındaki “hasmane ilişkiler”. Öte yandan Türkiye’den yüklenen malların doğrudan İsrail’e nakli birkaç gün sürerken, sevkıyatın Slovenya üzerinden yapılmasının 3 haftayı bulacağı belirtiliyor.

Gazeteye konuşan uluslararası taşımacılık dijital platformu SlickChain’in kurucusu ve CEO’su Elad Barshan, genel olarak herhangi bir ülke gümrüğünün olduğu gibi Türkiye gümrüğünün de ihracat sevkiyatlarının varış noktalarını izleme yeteneğinin çok sınırlı olduğunu söyledi.

Barshan bu yöntemi artacak nakliye masrafları nedeniyle düşük değerli ürünler haricinde “pratik bir seçenek” diye niteledi.