8 bakan değişti, maliyeti 15'e katlandı: Ankara-İzmir hızlı tren hattı vurgun kapısı oldu

11 yıl önce başlanan Ankara-İzmir hızlı tren projesinin yüzde 62,5'i tamamlanabildi. Bakan bir kez daha seçim öncesini işaret etti.

Haber Merkezi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yıllardır tamamlanmayı bekleyen Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi'nin bir bölümünü 2026, tamamınıysa 2027'de bitirmeyi hedeflediklerini söyledi.

Uraloğlu ilk değildi. Kendisinden önceki 7 bakan da ''bitirmeyi hedeflediklerini'' duyurmuştu.

Temeli 2013 yılında atılan projenin iki şehir arasını 3,5 saate düşüreceği söyleniyor. İktidara yakın medyanın her seçim öncesi "müjdelediği" projede İzmir'den başlayan çalışmalar 11 yılın sonunda Afyonkarahisar'a ulaşabildi. 

Projenin geldiği noktada incelemelerde bulunan bakan, "Yüzde 62,9 ilerleme sağladık” dedi. Oysa çalışmalara "1080 günde tamamlanacak" diyerek başlanılmıştı.

Aradan geçen sürede projenin maliyeti de katlandı. Projenin 4,3 milyar lira olarak açıklanan toplam maliyeti 2022 yılında 47,1 milyar lira, 2023 yılındaysa 62,5 milyar lira olarak revize edildi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, “Demiryolları projeleri TL ile yapılıyor” açıklamasında bulunmuştu. 1,5 yıl önce sonuçlanan bir ihale kapsamındaysa 2,1 milyar avroluk sözleşme imzalandığı görülmüştü. 

TCDD'nin satışı yeniden gündemde: 'Holdingleşme' modeli

Tamamlanamayan projeler, TCDD'nin holdingleştirilerek özelleştirilmesi için birer bahane haline getiriliyor.

Eski Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, koltuğunu bırakmadan önce TCDD'de "işletmeyle ilgili yeni bir modele ihtiyaç duyulduğunu" söylemişti. "Bir dönem TCDD'nin taşıma kısmı ayrılmaya çalışıldı ama sonuç alınamadı. Altında çeşitli şirketlerin olacağı holdingleşme modeli planlandı. Biz şimdi benzer bir model üzerinde çalışıyoruz" diyen Karaismailoğlu'nun bu açıklamaları Özelleştirme İdaresi'nin 2016 yılında hazırladığı kısa, orta ve uzun vadeli özelleştirme planlarını akıllara getirmişti.

"Demiryolu taşımacılığının serbestleştirilmesi ve Türkiye Cumhuriyet Devlet Demiryolları'nın yeniden yapılandırılması" kapsamında kurulan TCDD Taşımacılık A.Ş. 2017'de faaliyetlerine başladı. Bu kapsamda yüksek hızlı trenler, konvansiyonel trenler, kent içi banliyö trenleri, Marmaray, Başkentray TCDD Taşımacılık tarafından işletiliyor.

Şirketin özelleştirmesi daha önce gündeme gelmişti. 2016'da planlanan "işletme hakkı ile özelleştirme" yönteminin yine masada olduğu anlaşılıyor.